back to top

Krajem ljeta 2026. godine, naplatne kućice postaju stvar prošlosti uz novi sistem naplate cestarine.

Novi sistem naplate cestarine u Hrvatskoj omogućit će korisnicima da plaćaju putem ENC uređaja ili automatskim očitavanjem registracije putem kamere, te će biti u funkciji nakon ljeta 2026. godine, saopćeno je u utorak u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.

Danas je potpisan ugovor za izradu novog sistema naplate cestarine vrijedan 80 miliona eura, što će se finansirati sredstvima iz NPOO-a.

Ugovor su potpisali predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, te predstavnici zajednice ponuđača slovačke tvrtke Sky Toll i češke tvrtke TollNet.

Novi sistem naplate cestarine obuhvatiće cijelu mrežu autocesta u Hrvatskoj, veći dio pod upravom Hrvatskih autocesta, ali i koncesionara Bina-Istre i Autoceste Zagreb Macelj, čime će se na cjelokupnom području Hrvatske implementirati jedinstven sistem naplate.

Hrvoje Dorčić iz HAC-a je rekao da postojeći sistem naplate cestarine – stop and go – postoji od 2006. godine. Novi sistem, dodao je, omogućava neusporedivo brži protok vozila.

Na autocestama će se, nakon implementacije novog sistema, moći plaćati na dva načina: putem ENC uređaja kao i do sada, ili prijavom vozila putem ALPR-a, automatskim očitavanjem registracijskih oznaka putem kamera.

Očekuje se da će novi sistem omogućiti slobodan protok vozila u više voznih trakova.

Za kontrolu će biti zaduženo 208 naplatnih točaka, koje će biti na autocestovnim čvorovima.

– Radi se o portalima koji će biti opremljeni kamerama i antenama koje će omogućiti naplatu i kontrolu plaćanja cestarine, rekao je Dorčić.

Predviđena je i nabava i opremanje 74 mobilne jedinice koje će također biti u funkciji naplate cestarine, a imat će između ostalog kamere i lasere.

U planu je i 140 staza za brzu registraciju vozila, za korisnike koji nisu registrirani na jedan od mogućih predviđenih načina.

Bez obzira za koji način plaćanja cestarine korisnici odluče, na autocestama će biti slobodan protok bez zaustavljanja.

Novina je da će se za teretna vozila treće i četvrte kategorije biti obavezan ENC uređaj koji će cijelo vrijeme morati biti pričvršćen na vjetrobranu, dok će korisnici lakih vozila moći odabrati jednu od dvije mogućnosti plaćanja autoceste.

Točnost brojanja prometa i detekcija prekršitelja predviđa se na 99,9 posto.

Što se tiče lakih vozila prve i druge kategorije, među kojima su osobni automobili, vozači mogu biti korisnici ENC uređaja koji će se isto morati povezati s registracijskom oznakom vozila, a i njihov će ENC uređaj cijelo vrijeme vožnje po autocesti morati biti pričvršćen na vjetrobransko staklo.

Cestarina će se moći platiti i putem automatskog očitavanja registracijske oznake putem kamere.

Oni koji se odluče za naplatu cestarine putem očitavanja registracijske pločice, morat će se registrirati putem web portala, odnosno mobilne aplikacije u prodajnim uredima HAC-a ili putem prodajnih partnera (brojne benzinske postaje i stanice za tehnički pregled).

Osim toga, na svakom ulasku na autocestu bit će minimalno jedna staza za brzu registraciju vozila gdje će se korisnik moći registrirati na jednostavan način – kamera će očitati njegovu registracijsku oznaku, vozač će potvrditi da je to očitanje ispravno, prislonit će kreditnu karticu i sustav će ispisati potvrdu da je registriran u sustav. Na kraju će platiti cestarinu sukladno prijeđenim kilometrima.

Predsjednik Uprave SkyTolla Matej Okali rekao je da njegova tvrtka ima iskustva u izradi ovakvih sistema, te da imaju dobre reference na tržištima. Siguran je da će projekt zaživjeti u predviđenom roku.

Predsjednik Uprave HAC-a Boris Huzjan naveo je da će se novi sistem naplate cestarina implementirati za dvije godine. Projektna dokumentacija trebala bi biti gotova za četiri do pet mjeseci, a paralelno s tim, naveo je Huzjan, kreće se i s radovima na terenu.

Početkom uvođenja novog sistema micat će se i naplatne kućice. Dio ljudi koji sada u njima rade bit će prekvalificiran na nove poslove, a dio će, smatra prvi čovjek HAC-a, otići prirodnim putem.

Testiranje sistema trajat će četiri mjeseca kada će istovremeno raditi novi i sadašnji sistem.

Ministar Oleg Butković istaknuo je da nije predviđeno podizanje cijene cestarina, te da se ona neće uvoditi na dijelovima autocesta gdje se ni sada ne naplaćuje.

Naglasio je da će Hrvatski sabor donijeti Zakon o naplati cestarina.

Post Naplatne kućice odlaze u povijest, novi sistem naplate cestarine krajem ljeta 2026. je prvi puta viđen na Grude Online.


Izvor: ( www.grude-online.info / Rtvmo.ba )

Najnovije vijesti

MOŽDA VAS ZANIMAISTAKNUTO