back to top

EUR1, EURO 4, EURO 5… uvoz automobila i homologacija

EUR1 je carinski dokument koji označava preferencijalno porijeklo robe (da je roba proizvedena u Europskoj Uniji, da je roba izrađena od sirovina koje su porijeklom iz EU, i drugi zakonom propisani koraci koji zadovoljavaju preferencijalno porijeklo). S obzirom da država BiH, Srbija i druge države u regiji imaju posebne ugovore o uvozu i izvozu, prilikom tranzita takva roba treba biti ispraćena odgovarajućom dokumentacijom. EURO 1, …EURO 5, EURO 6, … i EURO 7 su posebne oznake koje se koriste u automobilskoj industriji, a označavaju standarde po kojima se proizvode automobili. Prilikom uvoza automobila u Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Srbiju …, ovi dokumenti mogu (ne moraju) biti traženi da bi se ishodile moguće olakšice za uvoz.

EUR1 je carinski dokument koji označava i dokazuje preferencijalno porijeklo robe

EUR1 je dokument koji izdaju carinski organi u zemlji odakle se roba izvozi. Dokument se ishodi na pismeni zahtev izvoznika ili njegovog ovlaštenog predstavnika, ali na odgovornost izvoznika.

Za svrhu izdavanja EUR1 dokumenta izvoznik ili njegov ovlašteni predstavnik popunjavaju potrebna uverenja. Uvjerenja i obrasci se popunjavaju na jednom od jezika na kojima je sporazum potpisan i u skladu sa odredbama nacionalnog zakonodavstva zemlje iz koje se roba izvozi.

Carinski organi koji izdaju EUR 1 dokument, mogu poduzeti sve potrebne korake da bi provjerili porijeklo određenog proizvoda (da vide dali zadovoljava izdavanje EUR1 dokumenta). Pored toga, carinska tijela će osigurati pravilno popunjavanje EUR1 obrasca. Nadopune teksta na EUR1 obrascu nisu moguće, a u slučaju potrebnih ispravki – izrađuje se novi EUR1 dokument za tu pošiljku.

EUR1 dokument ima vrijeme važenja. Provjerite kod svog špeditera koliki je vremenski rok za podnošenje EUR1 dokumenta u carinski sistem.

Dokument EUR1 se podnosi carinskim organima zemlje gde se roba uvozi u skladu sa postupcima koji se primenjuju u toj zemlji.

Zbog važnosti i težine dokumenta, EUR1 mora da prati i ostala uvozna/izvozna dokumentacija. Za detalje po tom pitanju najbolje je da se raspitate kod špeditera.

Uvoz automobila starijeg od 7 godina – EURO norma i propisi

eur1, euro 4, euro 5... uvoz automobila i homologacija
EURO4 … EURO6

Uvoz automobila u Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku, Srbiju, Ruminjsku ili Bugarsku ograničen je zakonima o uvozu, sa ciljem zaštite od zagađenja, kontrole uvoza, i veće sigurnosti u prometu. Prilikom uvoza rabljenih (polovnih) vozila u neku od spomenutih država, potrebno je odabrati automobil koji zadovoljava određene zakonske odredbe. Svaka od spomenutih država (tranzicijske zemlje) ima zakone prema kojim može efikasno da selektira vozila koja se mogu uvesti i vozila koja ne zadovoljavaju uvjete za uvoz. Na taj način država želi spriječiti uvoz dotrajalih, i nesigurnih te istovremeno ekološki neprihvatljivih vozila.

Uvoz rabljenog vozila iz Njemačke, Belgije, Francuske ili neke druge EU države povoljniji je ukoliko za automobil možete ishoditi EUR1. Opisali smo u samom uvodu što je EUR1 dokument.

Zbog Ugovora o trgovini (između zemalja EU i tranzicijskih zemalja regije), da bi uvoz automobila bio povoljniji (sa olakšicama) potrebno je dokazati porijeklo (EUR1 – da je automobil proizveden u EU). Ukoliko nije moguće pribaviti EUR1, to ne znači da automobil nije moguće uvesti, nego da uvoznik neće imati olakšicu prilikom postupka carinjenja. Zbog toga se u našim auto-salonima najviše i prodaju automobili iz Njemačke, Francuske, Belgije …, dok je rijetkost pronaći automobil recimo iz Japana, SAD-a i drugih država izvan EU.

Uvoz automobila do prije par godina bio je ograničen godinom proizvodnje. Tako smo imali slučaj da nije bilo moguće uvesti automobil stariji od 7 godina, ili 10 godina u pojedinim državama. Kasnije se novim zakonima ta regulativa izmijenila, pa se uvoz polovnog automobila regulira ispunjavanjem određene EURO norme. Prilikom uvoza, budući vlasnik (ili salon rabljenih automobila) treba provjeriti dali automobil ispunjava zakonom propisanu EURO normu.

To u praksi znači da je moguće uvesti automobil stariji od 7 godina, ali da taj model ispunjava važeću EURO normu. EURO norma se pomjera vremenom, što znači da je donedavno bio dozvoljen uvoz automobila s EURO 4 normom, pa se pravilnik promijenio i traži se EURO 5 norma prilikom uvoza.

Homologacija prilikom uvoza

Postupak uvoza polovnog automobila zahtjeva homologaciju vozila.

Da bi vozilo bilo sigurno u prometu i ekološki prihvatljivo, osim EURO norme (na papiru) potrebno je uraditi temeljitu provjeru ispravnosti i opremljenosti. Postupak homologacije radi se prije prve registracije polovnog vozila, u zemlji u koju se uvozi, prilikom čega se provjerava ispravnost vozila. Homologacijom se potvrđuje ispravnost vozila, i zadovoljavanje kriterija za uvoz, koje smo gore već spomenuli.

Uzmemo li u obzir činjenicu da se na našim prometnicama nalazi veliki broj rabljenih vozila, sa velikom prijeđenom kilometražom – onda je jasno zašto je potrebna homologacija vozila. Na taj način država štiti sudionike u prometu, i selektira uvoz polovnih automobila.

Većinom tako kupljena vozila imaju velik broj prijeđenih kilometara, istrošene amortizere, spone i kočnice, te zahtijevaju temeljit i skup servis.

eur1, euro 4, euro 5... uvoz automobila i homologacija
Homologacija

Države iz kojih se izvoze polovni automobili većinom su većeg standarda, te se njihovi vlasnici radije odluče kupiti novi automobil, a polovni prodati po dosta niskoj cijeni.

Postupkom homologacije ispituju se uređaji važni za sigurnost vozila, kao i uređaji od kojih zavisi ekološki kvalitet vozila.

To znači da se ispituju

  • kočnice
  • upravljački mehanizam
  • svjetlosno-signalni uređaji
  • pneumatici
  • sigurnosni pojasevi
  • sigurnosna stakla
  • unutrašnja oprema
  • protupožarna zaštita…

Prilikom uvoza polovnog vozila, postoji zakonom određeni rok za pristup homologaciji. Uvoznik mora u određenom roku uraditi homologaciju vozila, te završiti carinsku proceduru uvoza – carinjenja vozila. Homologacija vozila se posebno plaća, što znači da ne ulazi direktno u trošak uvoza (carina i PDV na vrijednost robe). Nakon svih obavljenih koraka, automobil je potrebno prvi put registrirati u zemlji u koju je uvezen. Pristup registraciji vozila je moguć kada su obavljeni gore opisani postupci.

Napomena za kraj: Za detaljne upute o uvozu svakako se obratite svom špediteru. Ovaj tekst je informativnog karaktera, i sažet je radi što lakšeg razumijevanja postupka uvoza polovnog vozila. Sami postupak uvoza razlikuje se od države do države, kao i od carinskih ispostava. Najbolje i precizne informacije možete dobiti pozivanjem najbliže špediterske agencije. Raspitajte se prije nego krenete u realizaciju kupovine polovnog automobila.

Najnovije vijesti

MOŽDA VAS ZANIMAISTAKNUTO